Sámánizmus, Ayahuasca, Kambo, Haoma, San Pedro kaktusz, Gomba

2017. augusztus 25. 10:36 - greenmaninzen

Ayahuasca sámánok

ayq2.jpg
Az egyik legtöbb kérdést felvető témáról szeretnék írni röviden ebben a cikkben, arról hogy kik is lehetnek az "Ayahuasca Sámánok", hogyan nevezhetik őket, miképp vállnak azzá akik, milyen „kasztok” fordulnak elő, van-e köztük hierarchia és egyebek. Fontos kiemelnem, hogy ezek a jellegzetességek törzsenként és tájegységenként is változóak lehetnek. Kezdeném a témát néhány elterjedt kifejezéssel, jelzővel, amik elsősorban a perui mesztic sámánizmusban fordulnak elő:

Ayahuasquero:
Ayahuasquero-nak hívják általánosságban azokat a sámánokat akik Ayahuasca-t használnak, képesek elkészíteni a medicint és levezetni egy szertartást, viszont ez a jelző nem minden esetben azt hivatott kifejezni, hogy képesek gyógyítani is.

Curandero:
Curandero-nak nevezik a gyógyítókat, nem kizárólag Ayahuasca-t használnak, hanem járatosak egyéb gyógymódokban is.

Brujo, Bruja:
A curandero ellentettje, nem gyógyító, hanem ártó szándékkal tevékenykednek, „boszorkányok”, „varázslók”.

Vegetalista:
Növényi diétákban és gyógymódokban jártas gyógyító, növényszakértő.

A sámánok idővel specializálódhatnak, ez azt jelenti, hogy egy adott növényhez különösen értenek, ilyen lehet például a dohány, toé, sanango-k, egyéb gyógynövények és fák, ilyenkor kapnak egy ehhez kapcsolódó jelzőt, mint pl. „tabaquero” „sananguero” „toero” stb.

Fontos megjegyeznem, hogy az amazóniai sámánok magukat nem sámánnak nevezik, én azért használom ezt a kifejezést, mert jobban érthető lehet így egy nyugati ember számára.

Presztízs:
A sámánok között lehetnek bizonyos összehasonlítási tényezők: Milyen régóta űzi a „szakmát”, hány éve diétázik rendszeresen, mely mesternövényeknek szakértője, továbbá mennyi és milyen erősségű/minőségű Icaro-t ismer, ezeket tanulta-e mástól, vagy pedig direkt módon kapta-e a szellemektől, vannak-e tanítványai, mik a vélemények a munkájáról, ezen kívül történtek-e a praxisában botrányok.

Banco:
A mesztic sámánizmusban és egyes törzseknél is a Banco (+ennek szinonimái) hivatott jelezni a legmagasabb rangot. Forrástól függően 30-40 év diétához kapcsolják, illetve emberfeletti képességeket tulajdonítanak ezeknek a sámánoknak, mondhatni, hogy lelkük teljesen össze van kapcsolódva a szellemekkel és az Ayahuascával. Képesek időben, térben utazni (lelkükkel), állatszellemek alakját felvenni, továbbá a holtakkal beszélgetni. A klasszikus, legendás sámán-alak leginkább ehhez a kategóriához kapcsolódik. A Banco-k többnyire kevesen vannak és minden esetben öregek, ez is hivatott jelezni, hogy már régóta űzik a szakmát. A jelentéstartalom az utóbbi időben kezd átalakulni és az öreg régóta praktizáló sámánokat is sok esetben Banco-nak hívják, a mágikus képességektől függetlenül.

Shipibo sámán típusok:
Unaya:
Azok a sámánok akik járatosak a növények használatában és képesek betegségeket és traumákat gyógyítani.
Muraya (Banco):
Azok a sámánok akik állandó kapcsolatban vannak a szellemekkel és a szellemvilággal.
Mugaya (Yube):
Azonos szinten helyezkednek el mint a Muraya-k, de specializálódtak a mágikus nyílvesszők mágiájára.

Taita:
Kolumbiai sámánok, „medicine man”-ek, nagy tiszteletben lévő gyógyítók, spirituális vezetők.

----------

Hogyan lesz valakiből sámán?

Jelenlegi ismereteim szerint 3 irányt tudok meghatározni, amely az amazóniai sámánizmusra jellemző és részben kapcsolódnak is egymáshoz, ezek pedig a következők:

1: Vér szerint öröklődő és mester-tanítvány típusú sámánná válás
Ebben a kategóriába sorolnék be először is minden olyan sámánt, akit először valamelyik rokona tanított, ilyen szinte minden törzsnél előfordul, ahol a legtöbb esetben követelmény is, ugyanis gondolnunk kell arra, hogy egy törzs életét a jól működés érdekében meghatározza a hierarchia, ebben a sámánok kiemelt és fontos szerepet töltenek be. Jellemező a több éves tanulás, a leendő gyógyítót fiatal korában kiválasztják és felnőtt koráig vagy azután is tanítják, idővel felhatalmazást, jóváhagyást kapnak a mesterektől, törzsi vezetőktől. A kolumbiai Taita-kra ez a sámánná válási mód még jellemző lehet, illetve az őslakos sámánokra. Erre irányul a kérdés sok esetben hogy az adott sámán fel van-e hatalmazva arra hogy Ayahuasca szertartást vezessen.
Továbbá ebbe a kategóriába sorolnám be azt a lehetséges utat is, amikor a leendő sámán keres egy mestert azért hogy tanítsa, ezért pl. amikor egy másik kontinensről származó ember keres fel ilyen célból őslakos vagy mesztic sámánokat szintén ebben a kategóriában kap helyet. Erre a tanítási útra néhol már specializálódtak, ez egyfajta „intézményesedése” a sámánizmusnak, mint egyfajta „sámán-egyetem”, ahova belehet iratkozni a megfelelő tandíjért cserébe.
További jellemzője ennek a kategóriának, hogy tartalmazhat egy adott beavatási rítust, például egyszeri nagy mennyiségű Ayahuasca fogyasztást, akár dohánylé beavatást, vagy egyéb törzsenként eltérő rítust különböző ceremoniális és mágikus részekkel.

2: Diéta
A hosszú diéta elsősorban a perui mesztic sámánokra jellemző, de ez a gyakorlat törzsi hagyományokban is gyökerezik. A leendő sámánnak 1 évet kell eltöltenie a dzsungelben elzárkózva. A diétának van táplálkozási és egyéb szabályozásai is, ami rendszerenként és sámánként változó, tehát nem csak étkezésre vonatkozó diétát kell érteni ezalatt. Általánosságban lemondanak a só és fűszerfogyasztásról, citrusfélékről, zsíros, vörös és egyéb húsokról, többnyire zöldségeket, leginkább főzőbanánt (plantain) és esetleg folyami halakat esznek, de olvastam már olyan sámánról is, aki amikor apjával diétázott a dzsungelben elejtettek néha 1-2 majmot is (ez számomra érdekes volt). Lemondanak a szexről és nem érintkeznek emberekkel, ez az elbeszélések szerint sokszor nehezebben megy, mint a táplálkozási szabályozás. A diétának fontos célja az önmegtartóztatás, önkontroll, hasonlóképp mint pl. a Jógában.
A diétának hagyománya kapcsolódik a vádaszathoz, ugyanis természetes állapotba állítja vissza a testet, amely által jobban rejtőzködhettek a vadászok, mert így a prédaállatok szaglás útján nem ismerik fel könnyen a rájuk leselkedő veszélyt, ugyanis ekkor az emberi test kevésbé jellegzetes szagokat bocsát ki. A szaglásnak, mint érzékelésnek és a szagoknak kiemelt jelentésük van a dél-amerikai sámánoknál, vannak gyógyítók, akik diagnózist képesek felállítani erre az érzékelésre támaszkodva.
A diétát sok esetben egy adott mesternövénnyel folytatják, és természetesen magával az Ayahuascaval, ugyanis a táplálkozási szabályozás biztonságossá teszi a mao-gátló hatással bíró medicin rendszeres fogyasztását, ezért a diéta önmagában követelmény is az Ayahuasca fogyasztáshoz.
A hosszú, 1 éves diéta tekinthető önmagában egy beavatási rítusnak.

3: Növények, szellemek által, emberi közvetítés nélkül
Ritkán, de előfordulnak olyan gyógyítók, akiknek nincs kifejezetten mestere, és nem is hosszabb diétával érték el a sámáni képességeket, hanem direkt kapcsolatot létesítve tanultak meg mindent a növényektől és a szellemektől. Az Ayahuascahoz kapcsóldó sámánizmusnak ez lenne az egyik végcélja (Banco, Muraya), a diéta és a különböző tanítások is ezt célozzák meg sok esetben, minden bizonnyal az ilyen Maestro-k rendelkeztek olyan alapképességekkel, amiknek köszönhetően könnyebben felvették a kapcsolatot a növényekkel és szellemekkel, és általuk haladva jó gyógyítóvá válhattak. A legismertebb ezek közül Don Lucho, egy perui mesztic sámán, aki nagy tiszteletnek örvend.

Ez a három kategória természetesen átjárható, egy példával szemléltetem:
Egy leendő sámánnal itatott egy Maestro Ayahuascat, ami annyira meghatározó lett az életében, hogy azonnal elkezdte saját útját járni, egyedül elkezdett diétázni és rendszeresen Ayahuascat fogyasztani, ami során megtanult mindent, aminek segítségével jó gyógyító lehet, és átesett egy beavatási ceremónián, például egyedül nagy mennyiségű Ayahuascat ivott a diétája során a dzsungelben ahol találkozott a szellemekkel.
Ebből kitűnhet, hogy egy sámán önéletrajzában mind a 3. lehetséges út ideig-óráig feltűnhet, a kérdés milyen mértékben. Ugyanis azok a sámánok, akiknek nem volt húsvér mestere, valakitől csak megtanulta, elleste az Ayahuasca készítését, vagy legalább valaki mesélt neki róla, tehát valamilyen formában elindult az úton, valamit azért csak tanult valakitől, ezért a 3. változatot sem nevezném teljesen önállónak.

Álmok, látomások, szexuális egyesülés szellemekkel:
A sámánná válás folyamatát különböző látomások, álmok kísérik. Akiknek még nem volt ilyen nem igazán számíthatnak hiteles sámánnak. Ilyenek lehetnek például a különböző szellemekkel való találkozás, misztikus helyekre utazás (vizek birodalma), álom-látomás egy beavatási folyamatról, de akár szexuális egyesülés szellemi/tanító lényekkel a diéta során. Ez utóbbi érdekes/furcsa számomra - annak ellenére hogy nem egy ilyen sámán-beszámolót lehet hallani -, már csak amiatt is mert van egy olyan vélemény/tanítás miszerint az Ayahuasca szellemek nem tolerálják jól a szexualitást, illetve a menstruáló nők is zavarhatják őket…

Sámángyógyítás:
A curanderok gyógyító módszerei többek között a következőek:
- Diéta, akár adott mesternövénnyel, gyógynövény terápia
- Purgáció (megtisztulás, méregtelenítés, béltisztítás)
- Növényes fürdők, aromaterápia
- Ásványok, mágikus kövek
- Konzultáció a sámánnal, „életmód tanácsadás”
- Ayahuasca ceremónia, látomások.
- Mágikus műveletek, „nyílvesszők” eltávolítása, átkok-rontások levétele, szívó-fújó sámán praktikák.

Összegzés:
Akik járatosak mágia és sámánizmus témakörben észrevehetik, hogy a amazóniai Ayahuasca-t is alkalmazó sámánizmus jellegzetességei alapjaiban ugyanazok, mint a világ többi részén fellelhető animisztikus-sámánisztikus hagyományoknak, kiegészülve egy speciális és magas-szintű gyógynövény ismerettel és felhasználási móddal az őserdőnek köszönhetően. Ezen sámánok a transzállapotok eléréséhez növényeket és a "medicinát" használják, de az elbeszélések szerint a régi időkben az igazi nagy gyógyítóknak nem volt szükségük pszichotróp növényeket fogyasztani a transz eléréséhez, egy-két sámán történetében még olvashatunk olyan leírásokat, amelyben említik, hogy fiatal korukban látomások és álmok útján kaptak először üzenetet a szellemvilágból, Ayahuasca fogyasztás nélkül.
A gyógyító-sámán egyik legfontosabb erénye minden esetben az önkontroll, az ösztönös és „egóból” feltörő vágyak, szükségletek uralása, kordában tartása, ahogy a diéta is ennek a kontrollálását hivatott szolgálni. Aki enged ezeknek a csáberőknek az „brujo” lesz. További érdekesség még hogy attól, ha valaki elért egy magas szintű gyógyítói kvalitást, nem jelenti azt, hogy ezzel mindig rendelkezni fog, ugyanis ezt meg kell őrizni, tehát ha egy gyógyító 10 évet diétázott az önmagában még nem garancia arra, hogy nem léphet ideig-óráig a brujo útra vagy nem veszítheti el a gyógyítói képességeket.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesternovenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr5512778476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Sámánizmus, Ayahuasca, Kambo, Haoma, San Pedro kaktusz, Gomba
süti beállítások módosítása